Page 1 Page 2 Page 3 Page 4 Page 5 Page 6 Page 7 Page 8 Page 9 Page 10 Page 11 Page 12 Page 13 Page 14 Page 15 Page 166 De A-ploeg operators stromen het MDI 2-gebouw binnen, kleden zich om en horen met een eerste bakje koffie in de hand de overdracht van de afgaande Shift Supervisor (SVV). Onze SSV Niek Bezuijen neemt samen met de B-ploeg de laatste informatie door met behulp van het Good to Great (G2G) shiftboard. Hierbij worden EHS- zaken, productkwaliteit en de status van de fabrieken kort besproken. De nacht van… 22.35 uur 22.45 uur 23.00 uur In de donkere nachten voor kerst volgen we de A-shift van de Upstream-fabrieken gedurende hun nachtdienst. Omdat onze fabrieken 24 uur per dag produceren is ook 24 uur per dag een productieploeg aanwezig om op een veilige manier zoveel mogelijk tonnen MDI te produceren. De ploegen lopen een 2-2-2 rooster. Dat wil zeggen twee ochtenddiensten, twee middagdiensten, twee nachtdiensten gevolgd door drie vrije dagen. Om in geval van een calamiteit voldoende bemanning op shift te hebben om de calamiteit te coördineren en te bestrijden, hebben we te maken met een BHV-bezetting van minimaal negen personen een productieploeg bestaat normaliter uit twaalf man. Vannacht zijn we compleet, en we hebben nog een ‘rookie’ (operator in opleiding) en een stagiair van het Scheepvaart en Transport College op shift. Met z’n allen zijn we vannacht verantwoordelijk voor de veilig- heid en het reilen en zeilen van onze twee MDI-fabrieken. Voorafgaand aan de nachtdienst hebben wij een roostervrije (tussen)dag die door iedereen anders ingevuld wordt. De een slaapt uit, de ander slaapt overdag, weer een ander slaapt vooraf en sommigen slapen helemaal niet. Iedereen bereidt zich dus verschillend op de nachtdienst voor. 23.15 uurur Tussen twee volledig bezette ploegen vindt er een over- dracht plaats met twintig tot vierentwintig man. Om dat effectief te doen wordt de wachtoverdracht verdeeld in gebieden gedaan: MDI 1-CCR (controlekamer), MDI 1-buiten, MDI 2-CCR, MDI 2-buiten en de shift- leiding apart. De wachtverslagen van de afgelopen 16-24 uur worden in detail doorgesproken. De middagdienst is afgelost en gaat naar huis. Terwijl de koffie pruttelt nemen we alle informatie nogmaals door. De controlekamer operators Edwin, Lennart, André en Tim maken de eerste balans op met betrekking tot de status van de fabrieken en het plan voor de komende acht uur. De ploegbezetting is verder als volgt: MDI 2- buiten: Marcel, Pieter, Sven en Fatih. MDI 1-buiten: Jan, Marco, Michael en Las. 23.05 uur Tijdens het nuttigen van de verse koffie wordt met de gehele ploeg nogmaals de informatie op het G2G-shiftboard doorgenomen. Aangevuld met de info uit de wachtoverdracht, de info uit de CCR en van de SSV wordt het plan compleet. Vannacht draait MDI 1 voluit en MDI 2 juist wat langzamer, maar beide stabiel. Na het praatje gaan de operators naar buiten om de veiligheidsronden te maken op de werkgebieden, monster- name te verrichten en de dagelijkse werkzaamheden en controles uit te voeren. Overige geplande werkzaamheden worden uitgezet door de controlekameroperators. Een van de eerste klusjes is het beladen van een Pure MDI-tankwagen voor Huntsman Osnabrück en het innemen van Precursor MDI vanaf VOPAK, waarvoor een tankoplijning gemaakt moet worden.