SPREEKBUIS april 2018 SPREEKBUIS april 2018 2 3 C O L O F O N SPREEKBUIS is het personeels- en relatiemagazine van Huntsman Holland B.V. in Rotterdam. Het heeft een oplage van 1700 exemplaren en wordt sinds 1964 uitgegeven. Spreekbuis informeert (oud-)medewerkers en relaties over de bedrijfsvoering en aanverwante onderwerpen. Huntsman Holland - onderdeel van Huntsman Polyurethanes - produceert en levert wereldwijd halffabrikaten voor de polyurethaanindustrie. Gedetailleerde informatie over de verschillende producten die Huntsman wereldwijd produceert en activiteiten in Rotterdam, is te vinden op www.huntsman.com. Hoofdredactie Wendy de Vos Eindredactie en coördinatie Denise Baremans Monique van Rossum Redactie René den Heeten Hans Houps Patricia van der Meijden Annemieke Rosenquist Mariska Snijders Fotografie Huntsman Holland (tenzij anders vermeld). De redactie streeft ernaar de juiste informatie te verschaffen, maar er kan geen garantie voor correctheid of volledigheid worden gegeven. Overname van materiaal door andere publicaties is toegestaan en vermelding van Spreekbuis als bron wordt daarbij op prijs gesteld. Kopij Heeft u interessante ideeën of kopij voor het volgende nummer? Draag deze dan vóór 23 mei 2018 aan via de redactie. Redactieadres Huntsman Holland B.V. Redactie Spreekbuis Merseyweg 10, 3197 KG Botlek-Rotterdam Postbus 1020, 3180 AA Rozenburg Tel: 0181 292152 communicatie@huntsman.com Twitter: @huntsmannl Vormgeving PID (Partners In Design) Drukwerk Veenman+ Deze uitgave van de Spreekbuis vindt u ook op www.huntsmanspreekbuis.nl Een stap dichterbij de ultieme pasvorm Huntsman speelt een belangrijke rol in de realisatie van FitStation. Samen met binnenzoolmaker Superfeet, HP (Hewlett Packard), machineleverancier Desma en RSScan hebben zij FitStation gecreëerd voor in de winkel. Dit combineert 3D-voetscans met dynamische loopanalyse om kant-en- klare schoenaanbevelingen, op maat gemaakte 3D-geprinte inlegzolen en volledig aangepaste schoenen met variabele polyurethaan (PU) spuitgiet- zolen te leveren. De juiste mix Desma levert de Multi-Section Injecti- on (MSI)-machines, waarmee poly- urethaan tussenzolen kunnen worden gemaakt met geïndividualiseerde kenmerken. Dit wordt onder andere bereikt door een op maat gemaakte vermenging van de belangrijkste componenten van PU (polyol, isocya- naat en additieven). Het gebruik van de juiste mix maakt het mogelijk om verschillende gradaties van hardheid, dichtheid en elasticiteit te bereiken over verschillende delen van de schoen. Dit deel van het project ontstond uit een nauwe samenwer- king tussen Desma en Huntsman, die de PU-componenten maakt én een leverancier is van Steiz Secura. Hugo Verbeke, global development manager voor PU-elastomeren bij Huntsman legt uit dat het productie- proces verschilt van de traditionele productiemethoden. “De chemie moet worden gedemonteerd en vervolgens weer bij elkaar worden gebracht op het moment van injectie,” zegt hij. “De scan van de voet wordt vertaald naar procesparameters en het product wordt in de machine samengesteld, afgestemd op de voeten van de consument. De perfecte samenwer- king tussen scan, machine en product is essentieel. Dit innovatieve proces zal uiteindelijk leiden tot een volledig geautomatiseerde schoenproductie. Dit project past perfect in veel van de verschillende trends die we bij de schoenenindustrie vandaag de dag zien. Door onze kennis te delen met innovatieve partners kunnen we complexe problemen oplossen en de juiste oplossingen voor onze klanten bedenken.” Volledig aangepast In de winkel lopen consumenten blootsvoets op een mat om hun manier van lopen te meten en hun voeten te laten scannen om een ​​ 3D-beeld te creëren. De metingen houden rekening met gewicht, bewe- gingsanalyse van de gewrichten van de hardloper en hun persoonlijke voorkeuren. Deze worden gecombi- neerd om meerdere afgestelde zones en een unieke code te creëren. De resulterende gegevens kunnen wor- den gebruikt om een ​​ aangepaste binnenzool van Superfeet en/of een aangepaste tussenzool gemaakt op Desma-machines te maken met behulp van een unieke combinatie van polymeren. Het gaat erom een ​​ echt uniek product voor de klant individu- eel te maken. Klanten kopen niet langer maat 44 - ze kopen schoenen waarvan beide schoenen, links en rechts, hun eigen maat hebben. 500 inzendingen, 1 winnaar Tijdens ISPO München ontving het FitStation (en dus ook Huntsman) de hoogste onderscheiding van ISPO: ‘Product van het Jaar’, uitgegeven in de categorie Gezondheid & Fitness voor de teams’. Een onafhankelijke jury van 42 onafhankelijke experts kent prijzen toe voor de beste sport- producten voor het komende seizoen in verschillende categorieën. De jury beoordeelde ongeveer 500 inzendin- gen voordat Fitstation als winnaar werd aangekondigd. Een schoen helemaal aangepast aan jou. Niet alleen qua kleur, maar ook op maat en loopeigenschappen; een betaal- bare schoen gemaakt op jouw individuele behoeften. Dit is nu mogelijk door het zogenoemde ‘FitStation by HP’ en nu nog alleen mogelijk in de Verenigde Staten, maar gezien de belangstelling komt dit snel dichterbij. De eerste merken die deelnemen aan het project zijn de in Duitsland gevestigde veiligheidsschoenmaker Steiz Secura en het Amerikaanse sportschoenenbedrijf Brooks. “Het gaat erom een echt uniek product voor de klant individueel te maken.” Contractors en Huntsman collega’s werken nauw samen