SPREEKBUIS april 2018 SPREEKBUIS april 2018 10 11 Dit jaar heeft Huntsman Holland aan Vetergy Group gevraagd om een operationele analyse te maken van ons bedrijf. Het doel van de operationele analyse is advies te geven op het gebied van verbetering van de veiligheid, het werkmilieu en de bedrijfs- voering op onze site. Vetergy Group heeft hier de afgelopen jaren veel ervaring in opgedaan, onder meer bij Huntsman in Amerika. Vetergy Group is een wereldwijd bedrijf met drie expertisegebieden met betrekking tot Human Reliability: Human Factors Analysis-programma’s en -training; aanvullende resources en operationele beoordelingen. Hiervoor gebruiken zij hun ervaring met betrek- king tot militaire modellen voor evalu- atie van menselijke prestaties en incidentonderzoeken in de particuliere sector. Operationele weerbaarheid De operationele analyse geeft een preventieve blik in de aansturing en werking van een organisatie. Het beoordeelt werkprogramma’s, proces- sen, taken, continuïteit tussen men- sen, apparatuur, de omgeving, infor- matie, communicatie en leiderschap. Door de uitkomsten uit onder andere incident onderzoeken te observeren, aangevuld met formele en informele interviews met mensen, worden de eventuele zwakke punten geïdentifi- ceerd. Hiervoor worden strategieën ontwikkeld om deze zaken te verbete- ren. David Wilbur en Martijn van der Meijs, van de Vetergy Group hebben in het eerste kwartaal van 2018 zo’n operationele analyse bij Huntsman uitgevoerd. Hiervoor bezochten zijn de fabrieken en spraken met veel colle- ga’s in de organisatie. Martijn: “Met onze aanpak willen we operationele weerbaarheid creëren, zodat de organisatie ook in onge- wenste situaties tegen een stootje kan. Operationele weerbaarheid is het vermogen om werkwijzen te wijzigen in het licht van veranderende be- drijfsomstandigheden. Operationeel weerbare ondernemingen hebben de organisatorische kundigheid om processen op te voeren of te vertra- gen op een manier die concurrentie- voordeel biedt en snelle en lokale procesaanpassing mogelijk maakt. Dit is gebaseerd op de Operational Juncture (het Operationeel Kruispunt). Dit beschrijft het punt waar mensen, taken, middelen, procedures en cultuur samenkomen en waar beslissingen worden gemaakt die leiden tot resultaten, zowel gewenste als ongewenste. Dit laat zien dat al deze thema’s aan elkaar verbonden zijn en dus ook op elkaar reageren.” Uitdiepen feedback Een onderdeel van deze operationele analyse was het houden van inter- views waarbij de focus lag op produc- tie en het Rotterdam Management Team. Tijdens deze interviews is de feedback vanuit een eerder gehouden onderzoek verder uitgediept. Deze op openheid en vertrouwelijkheid geba- seerde feedback is van cruciaal belang, alleen dan kan er een waarde- volle analyse gemaakt worden die het bedrijf verder helpt. David: “Het waren waardevolle en open gesprekken, waarin de enorme betrokkenheid bij én loyaliteit aan het bedrijf duidelijk merkbaar waren. Bij Vetergy zetten we de mens centraal in de organisatie. Mensen zijn niet onfeilbaar, maar zijn in ieder bedrijf cruciaal op het gebied van innovatie, probleemoplossend vermogen, initiatief en leiderschap. Het beperken van het eerste aspect én optimaal benutten van het tweede vormen de basis voor een gezonde en betrouwbare organisatie.’’ De volgende stap Deze analyse staat niet op zichzelf en zal geïntegreerd en gekoppeld moeten worden aan bestaande en nieuwe initiatieven. Hans Schellekens (Operational Manager, Huntsman Holland) “Ik stel het heel erg op prijs dat iedereen zo open en eerlijk aan de enquete en de interviews heeft deel- genomen. Daarmee hebben jullie als werknemers een aantal heel belangrij- ke signalen afgegeven. Dat we nu alle- maal hetzelfde uitgangspunt hebben is een belangrijke voorwaarde om stappen vooruit te gaan maken. En dat gaan we zeker doen, want dat is nodig. Vetergy Group zal ons daarbij gaan helpen.” Betrouwbaarheid en operationele weerbaarheid Bron: Vetergy Group, Operational Juncture. David Wilbur krijgt een rondleiding door de fabriek van Richard van Vliet.