SPREEKBUIS augustus 2018 SPREEKBUIS augustus 2018 6 7 De dag van... Rob Weenink Een ochtenddienst in de Downstream B-ploeg Laat ik beginnen met de mannen die de Downstream B-ploeg maken: Rob Weenink (Shift Supervisor), Rob de Klerk (Waarnemend Shift Supervisor), Jos Bijmolen (Senior Operator), Frans Kaffa (Senior Operator), Gerard Buis (Allround Operator) en onze jongste… Sven Faber (Trainings Operator). Daarnaast hebben wij assistentie van twee medewerkers van de Firma Den Hartogh die veel logistiek werk voor ons doen; in onze ploeg zijn dat Steven en Brian. 09:00 uur Aan de ochtendmeeting neemt een gemengd gezelschap deel; de Production Manager, de Downstream Process Engineers en de Performance Engineer. De Process Chemists ontbreken niet, evenals de PST-Coördinator. De groep wordt aangevuld met een laboratoriummede- werker, collega’s van de afdeling Supply Chain en een vertegenwoordiger van onze logistieke contractor. Een grote groep mensen vol met kennis die er samen voor zorgen dat de fabrieken soepel en goed kunnen produce- ren. Na een half uur zijn alle punten besproken en wordt de vergadering afgesloten. Acties op mijn naam bespreek ik met de ploeg en hierna bereiden we acties voor en voeren we deze uit. 11:00 uur Een belangrijk item voor ons is de NCSP (non-conformance sales product) database. Hierin worden onderwerpen vastgelegd die extra aandacht nodig hebben. Niet afge- sloten items kunnen onder andere gevolgen hebben voor leveringen aan onze klanten. Ik neem de acties die nodig zijn om de doorlooptijd van de openstaande items zo kort als mogelijk te houden. Een goed overleg met de operators en onze process chemists is hierbij meestal noodzakelijk. Aan het einde van de ochtend heb ik de tijd om mijn Take-5 moment verder uit te werken, die om 12:00 uur wordt gehouden. 12:00 uur Het is nu net na twaalven en dat merk ik ook aan een hongerig gevoel. Als het uitkomt loop ik naar de kantine met de broodtrommel onder mijn arm. Lang duurt de lunch met het bespreken van de situatie zoals deze op het bord staat vermeld. Hierbij komen ook de aandachtspunten voor de komende dienst aan bod en bespreken we zaken uit de wachtoverdracht of in de wachtverslagen die nog niet zijn besproken. Mijn collega’s hebben de productiecijfers van de afgelopen 24 uur vastgelegd en zelf start ik met het voorbereiden van de ochtendmeeting. Tussendoor zie ik een onderhoudsmon- teur aan onze airco werken en neem met hem zijn vergunning door. Ik verenig het nuttige met het aangename en maak gelijk mijn Veilig Gedrag Observatie voor de maand juli. 05: 10 uur Als ik ochtenddienst heb gaat mijn wekker om tien over vijf af. Na een ontbijt en een opfrisbeurt stap ik in de auto voor een ritje van iets meer dan veertig kilometer. 06: 15 uur Na aankomst in de fabriek vervang ik mijn burgerkloffie door een overall. Iets voor half zeven heb ik mijn eerste kop koffie in mijn hand en begroet de collega’s van de nachtdienst. Ik nestel mij voor het Day 2 Day bord, een uitkomst bij de wachtoverdracht, en luister hoe de nachtdienst de afgelopen nacht doorneemt. De bijzon- derheden en aandachtspunten voor de komende dag neem ik apart door met de Shift Supervisor of zijn waarnemer. Ik zie mijn eigen ploeg binnen druppelen, in dagdienst werken binnen Downstream twee shift ondersteunde Operators die ook vandaag met ons meewerken. Vlak voor zeven uur zijn wij allemaal binnen, geïnformeerd en is de nachtdienst naar huis. 07:00 uur We hebben nog net even tijd om een kop koffie te pakken. Daarna start ik, met het whiteboard als leidraad, niet, ik hoor de telefoon op mijn bureau afgaan. Het is de Variants Productie Planner die mij vraagt de planning aan te passen omdat er minder grondstoffen van Upstream komen dan gepland. Een verandering op de planning heeft ook gevolgen voor de medewerkers van Den Hartogh, dus ook zij worden geïnformeerd. In alle drie de fabrieken loopt de productie vandaag verder op rolletjes. 13:30 uur Een van onze buiten-operators komt naar binnen en vertelt dat een tankwagen met grondstoffen is gearriveerd. De chauffeur spreekt helaas zeer gebrekkig Engels en Frans, maar wel vloeiend Pools. De Poolse taal zijn wij niet machtig maar met hulp van een derde persoon lukt het ons om in gebrekkig Frans een gesprek te voeren. Zo kunnen we de wagen gelukkig wel lossen. We vullen een klachtenformulier in om aan te geven dat chauffeurs altijd Engels moeten spreken. 14:30 uur Om half drie is onze hele ploeg binnen om samen de wacht door te nemen en af te sluiten. Net als bij iedere shift-wissel is nu ook de Shift Supervisor van de volgende ploeg aan- wezig en luistert mee. Na de wachtoverdracht zit onze dienst erop. Ik wens mijn collega’s een goede wacht toe en voordat ik in de auto stap, neem ik een frisse douche. Na een klein half uurtje verander ik van provincie en rijd het mooie Zeeland binnen. Nu ben ik bijna thuis, met een beetje geluk is mijn vrouw ook thuis en drinken we samen een kop koffie voordat we ons hoofd weer buigen over wat we vanavond gaan eten. Rob Weenink