SPREEKBUIS december 2017 SPREEKBUIS decemberr 2017 2 3 C O L O F O N SPREEKBUIS is het personeels- en relatiemagazine van Huntsman Holland B.V. in Rotterdam. Het heeft een oplage van 1700 exemplaren en wordt sinds 1964 uitgegeven. Spreekbuis informeert (oud-)medewerkers en relaties over de bedrijfsvoering en aanverwante onderwerpen. Huntsman Holland - onderdeel van Huntsman Polyurethanes - produceert en levert wereldwijd halffabrikaten voor de polyurethaanindustrie. Gedetailleerde informatie over de verschillende producten die Huntsman wereldwijd produceert en activiteiten in Rotterdam, is te vinden op www.huntsman.com. Hoofdredactie Wendy de Vos Eindredactie en coördinatie Denise Baremans Monique van Rossum Redactie Ton van der Gaag René den Heeten Hans Houps Ans Impens Patricia van der Meijden Birgit Ros Annemieke Rosenquist Mariska Snijders Fotografie Huntsman Holland (tenzij anders vermeld). De redactie streeft ernaar de juiste informatie te verschaffen, maar er kan geen garantie voor correctheid of volledigheid worden gegeven. Overname van materiaal door andere publicaties is toegestaan en vermelding van Spreekbuis als bron wordt daarbij op prijs gesteld. Kopij Heeft u interessante ideeën of kopij voor het volgende nummer? Draag deze dan vóór woensdag 17 januari aan via de redactie. Redactieadres Huntsman Holland B.V. Redactie Spreekbuis Merseyweg 10, 3197 KG Botlek-Rotterdam Postbus 1020, 3180 AA Rozenburg Tel: 0181 292152 communicatie@huntsman.com Twitter: @huntsmannl Vormgeving PID (Partners In Design) Drukwerk Veenman+ Deze uitgave van de Spreekbuis vindt u ook op www.huntsmanspreekbuis.nl Mind the gap Frank is begin augustus gestart als Maintenance & Turnaround Manager (hij volgt hiermee Jan van Goolen op die nu de Maintenance Reliability Execution Manager rol vervult) en heeft jarenlange ervaring in engineering, projecten en onderhoud in Nederland en het buitenland. Op 1 september is Henk van Krevel gestart als Mainte- nance Execution Manager. Henk heeft eveneens ruime ervaring in diverse maintenance rollen onder andere als maintenance consultant. Hierdoor heeft Henk een brede kennis over hoe andere bedrijven met onderhoud omgaan. Bijzondere betrokkenheid Frank en Henk kijken beiden met ongekleurde bril naar de Huntsman organisatie. Hoe hebben zij deze eerste maanden ervaren? Frank: “Wat mij het meest is opgevallen in mijn kennismakingsgesprekken, is dat iedereen zich met hart en ziel inzet voor de fabrieken. Deze betrokkenheid is uniek. Zelden heb ik zo veel open deuren gezien; iedereen kan bij ieder- een naar binnen lopen. Max die een bezoekje brengt aan de controlekamer om met de operators te praten, dat zie je niet overal. Ik vind het fascinerend om te zien hoeveel verschillende producten wij uit de fabrieken kunnen persen. Met zulke complexe systemen moet je goed weten wat je doet.” Henk: “Die betrokkenheid is inderdaad heel bijzonder. Daarnaast merk ik dat iedereen vrij open is in de communica- tie, met het hart op de tong. Dat is prettig, dan weet je waar je aan toe bent. Persoonlijk vind ik het erg leuk om weer terug op de werkvloer te zijn. Ik kan nu een project starten, afmaken en verbeteren. Als consultant mis je dat laatste wel. Je bent meer betrok- ken.” IT-Gap Sinds hun komst hebben Frank en Henk vele gesprekken met de colle- ga’s van de maintenance afdeling gevoerd. Hoe zouden de betrokken collega’s graag zien dat de afdeling ging werken? Waar zien zij de verbe- terpunten? Dit vormt een basis voor de verandering die bij de afdeling Maintenance gaande is. Frank: “Verandering is inderdaad het woord van de afgelopen periode. Veranderen is misschien wel het moeilijkste dat er is. Het maakt onzeker omdat je weet wat je hebt, maar niet weet hoe de toekomst eruit zal zien. Verandering mag geen doel op zich zijn; je moet het alleen willen als dat daadwerkelijk verbetering oplevert. De Rotterdam site en de Maintenance Group zit hier middenin, met als doel een afdeling die meer pro-actief kan werken.” Henk: “Wat je merkt is dat onze huidige werkprocessen en systemen ons soms remmen en nopen tot ‘workarounds’ zoals ingewikkelde Excelbestanden die handmatig worden bijgehouden. Veel kennis zit opgeslagen in de hoofden van onze collega’s in plaats van in een systeem. De kennis is er, maar we zijn zo afhankelijk van men- sen. Wat dat betreft is er wel een ‘IT-gap’ die we moeten overbruggen willen we de complexe processen eenvoudiger en logischer kunnen maken. Als we dit kunnen realiseren brengen we de workload terug naar normale proporties en krijgen we een berg werkplezier ervoor terug. Want dat is voor mij belangrijk; werk moet wel leuk zijn.” Zelf sturen Frank gelooft sterk in verbetering vanuit de mensen. Daar zit de kennis en het inzicht om stap-voor-stap doelen te bereiken. Daarom worden de teamleden allemaal gevraagd en uitgedaagd om hierover mee te den- ken. Frank: “Op dit moment werken we te reactief en dat vraagt veel van iedereen. We hebben stabiele, flexibele en betrouwbare fabrieken nodig en dat vereist een andere aanpak en een hoger zelfsturend gehalte.“ Henk: “We hebben zeer toegewijde collega’s met een enorme loyaliteit naar elkaar en het bedrijf. Als er problemen op de fabrieken zijn, zetten zij de schouders eronder en gaan ervoor. Geen uitdaging is dan te groot. Deze verandering is een nieuwe uitdaging waarin wij hen nadrukkelijk vragen om aan het wiel te gaan zitten. Dat is nog even wennen. We beloven om hobbels in de weg zoveel mogelijk weg te nemen zodat de afdeling zelf met vertrouwen aan het roer kan staan van de nieuwe organisatie en de nieuwe werkprocessen.” De afdeling Maintenance zit momenteel midden in een verandering; de afdeling past zich aan de turbulente wereld om ons heen aan. De drijvende krachten achter deze veranderingen zijn Frank Nieuwenhuijs en Henk van Krevel. “Met zulke complexe systemen moet je goed weten wat je doet” Frank: “Veranderen is het moeilijkste dat er is”. Henk: “We hebben zeer toegewijde collega’s met een enorme loyaliteit naar elkaar en het bedrijf.”