Page 1
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
Page 8
Page 9
Page 10
Page 11
Page 12
Spreekbuis augustus 2015 5 ls je de columns van Henk in vakblad Petrochem leest valt zijn drijfveer voor veiligheid in de industrie op. Hij neemt geen blad voor de mond en hij gaat de discussie graag aan. In een van zijn columns bespreekt hij zero incidenten en de mogelijkheid of onmogelijkheid daarvan. Apparatuur kan dus falen en daarmee krijgen we per definitie nooit absolute veiligheid. Toch is het goed om te streven naar nul. Henk Mijn drijfveer De wereld beter maken op het gebied van veiligheid procestechnologie en operations en het liefst binnen alle geledingen van bedrijven van controlekamer tot op managementniveau. Ik wil graag verbeteren op de toko passen kunnen andere mensen beter. En veiligheid is een van die gebieden waarop we nog veel kunnen verbeteren. Ik draag daaraan graag mijn steentje bij. Op mijn manier. Kijk verder Voortgang boek je alleen als je over grenzen heen kijkt zo vindt Henk. Senseo was er nooit gekomen als Philips niet buiten haar eigen kaders en grenzen had gekeken en de samenwerking was aangegaan met koffiebrander Douwe Egberts. En zo zijn er legio voorbeelden. De grote kracht van de westerse wereld is in mijn ogen dat wij over de grenzen kunnen kijken. We durven het en we doen het. Wat ons vaak wel tegenhoudt is de almaar groter groei- ende drang om alles in regelgeving en procedures vast te leggen en te structureren. En in Nederland moeten wij uitkijken dat ons zo succesvolle poldermodel niet tegen ons gaat werken. We polderen onszelf nog de markt uit. We zouden wat kunnen leren van het Amerikaanse gezegde Dont ask for permission but for forgive- ness. Soms moet je een risico nemen. Dat gaat vaak makkelijker bij kleine bedrijven dan bij grote. Daar ligt door hirarchie en vaak bureaucratie een rem op innovatie. Belangrijke innovaties worden vaak gedaan door kleinere bedrijven of kleine business units van grote bedrijven. Let maar eens op. Procedures en eigen initiatief Henk is wars van bureaucratie gruwelt eigenlijk van de boek- houders-mentaliteit die bij veel bedrijven heerst. Moeten we nu echt ieder detail tot op de komma vastleggen De vraag is of je wel alles vast knt leggen. Je kunt niet alles voorzien. Daarnaast zorgt het ervoor dat het systeem of de procedure overheerst in plaats van hetgeen waar het echt om draait. Maar hoe rijmt dat dan met Henks visie op veiligheid Want veiligheid ligt naast dat het in je cultuur moet zijn ingebed veelal vastgelegd in diezelfde procedures en in uitgebreide regelgeving. En dat is niet voor niets. Je wilt het kunnen beheersen en controleren. Henk Dat is inderdaad een interessant gegeven. Mensen zijn geen computers ze zullen zelf nadenken en zullen zelf beslissingen nemen. Dat kan goed uitpak- ken of goed fout. Dat laatste wil je niet daarom zijn er procedures en is er regelgeving. Je moet ergens op terug kunnen vallen. Dat wil echter niet zeggen dat je daarmee niet meer hoeft na te denken en dat je altijd klakkeloos moet doen wat de procedure zegt. Want er zijn zaken die je niet kunt voorzien en dus niet in een procedure kunt Veiligheid als drijfveer Henk Leegwater is consultant columnist voor Petrochem voormalig hoogleraar aan de Technische Universiteit Eindhoven en was ooit Plant Manager bij DSM. Hij is een gepassioneerd piloot en een gedreven man met hart voor theorie n praktijk. Wij spraken met hem over de trainingssimulator bij Huntsman zijn drive for safety en zijn pleidooi voor meer innovatie en minder bureaucratie. vatten. In dat geval moet je het lef hebben dat ter discussie te stellen en eventuele beslissingen neem je dan niet alleen maar in overleg. Afwijken van een procedure doe je alleen in overleg met de juiste mensen met de juiste kennis en bevoegdheid. Trainen verhoogt de veiligheid Henk heeft zijn eigen zweefvliegtuig en maakt graag de vergelijking tussen de luchtvaart en de procesindustrie. De trainingssimulator die bij Huntsman in gebruik is is door zijn bedrijf OTS ontwikkeld. Henk gelooft in de kracht van de simulator omdat hij ziet dat het in de luchtvaart ook werkt. Je kunt trainen op situaties die niet zo vaak voorkomen zonder dat je hiervoor inbreuk hoeft te maken op de werkzaamheden of ruimte van de controlekamer. Je gaat immers ook niet oefenen in een vliegtuig vol passagiers dus dat doe je ook niet in een controlekamer in bedrijf. De simulator voorziet in een behoefte en ik weet zeker dat als je de simulator goed inzet de operators als er wat gebeurt weten wat ze moeten doen. Omdat ze het eerder getraind hebben. Het biedt zekerheid en het komt de veiligheid ten goede. En daarmee zijn we weer terug bij mijn drijfveer veiligheid. A Henk Leegwater combineert graag theorie en praktijk