b'SPREEKBUIS juni 2021 SPREEKBUIS juni 2021Huntsman rondt proef metHuntsman & Den Hartogh kiezen voor digitale vrachtbrieven succesvol af duurzaam vervoer met E-truck pilotAfgelopen jaar heeft de afdeling Supply Chain de digitale E-CMR gentroduceerd, op hetTransFollow-platform, als vervanger van de papieren CMR*.Een CMR is een transportdocument dat verplicht is voorworden geladen met verpakte goederen van Steinweg wegtransporten en dient als internationale overeenkomtHandelsveem naar de barge- en deep sea terminals in in de meeste Europese landen. Rotterdam met onze trucking partner H.N. Post en Zonen De lancering van de digitale E-CMR is gestart met eenB.V. Een volgende belangrijke stap zal zijn om de digitale pilot, het verving de transportdocumenten uitgevoerd metE-CMR aan onze klanten te introduceren in directetankcontainers van Den Hartogh Logistics voor transportleveringen aan onze klanten.tussen Vopak Chemiehaven en C. SteinwegMeer informatie hierover leest u in een volgende editie Handelsveem. van de Spreekbuis.Na deze succesvolle pilot, is het gebruik van de E-CMR nu uitgebreid naar alle bulktransporten met Den Hartogh* de afkorting CMR staat voor Convention relative au tussen Huntsman Rotterdam and C. SteinwegContrat de Transport de Marchandises par Route. In het Handelsveem.Nederlands betekent het: verdrag over de overeenkomstOp 10 mei is de eerste 50 tons zware elektrische truck in gebruik genomen. Huntsman enDaarnaast heeft de afdeling Supply Chain de E-CMR ooktot internationaal vervoer van goederen over de weg. Den Hartogh zetten deze in bij het vervoer van onze producten in de omgeving van Rotterdam.succesvol gemplementeerd voor alle box-containers die Dit is de eerste truck van dit formaat die in Nederland rijdt. Door vrachtwagens op diesel te ver-vangen voor deze duurzamere variant, wordt er een belangrijke stap gezet in het terugdringen van de CO 2 -uitstoot. Een mijlpaal binnen het Nederlandse klimaatakkoord, waarbij in 2025 de eerste Een elektrisch KARwei zero emissie zones voor goederenvervoer in de Nederlandse binnensteden worden ingesteld. De truck is een initiatief van BREYTNER en H.N. Post &is daar een nieuw en fantastisch voorbeeld van; een Zonen en is mede tot stand gekomen door ondersteuningveelbelovend initiatief dat potentieel tot een grote omslag Vanaf de zomer rijden de bedrijfsautos van Huntsman opEr zijn inmiddels zes Opel Vivaros besteld en acht Kiavanuit het demonstratieprogramma DKTI 2 van hetin de uitstoot van CO2 kan betekenen. het terrein 100% elektrisch. De veertien elektrischeE-souls die vanaf augustus op het terrein bewonderdMinisterie van Infrastructuur en Waterstaat. De vrachtwa- Joep Aerts (Business Unit Director Liquid Logistics bij personenautos vervangen de oude terreinautos, die opkunnen worden. gen wordt voor diverse logistieke stromen ingezet; Den Hartogh Logistics): We zijn er trots op dat we vanaf fossiele brandstoffen reden. Om de autos op te ladencontainervervoer van Huntsman door Den Hartogh in dedeze week daadwerkelijk een elektrische vrachtwagen worden er nieuwe laadpalen geplaatst. Het rijden van eenWagenparkbeheerders Marille Benne en Monique vanRotterdamse haven. Iedere dinsdag wordt de E-Truckmet chemicalin hebben rijden. elektrische auto heeft veel pluspunten: geen CO 2 -uitstootRossum: Wij zagen het als een mooie uitdaging. Voorvoor Huntsman ingezet. De proef met de E-Truck duurtWe zien het duurzaamheidsinitiatief als een Den Hartogh duurzaam; financieel en fiscaal voordeel en besparingeen succesvolle overgang naar een elektrisch wagenparkeen jaar.initiatief, maar ook als een belangrijke stap van deop brandstofkosten.hebben we samen met Joop Willemsen (Sr. Buyer), branche, dus we zijn erg blij dat we dit project met het Dick van Schaik (Security and Emergency ResponseTechnologisch hoogstandje consortium kunnen starten. We hebben een lange relatie Teamleader) en de gebruikers van de autos gekeken naarTot op heden waren actieradius en zwaardere vrachtwa- met Huntsman en samenwerking op het gebied van de voertuigen, het type gebruik van die voertuigen, gens een moeilijke combinatie. De vrachtwagen kaninnovatie en dit is een hele goede volgende stap.de locaties op het terrein waar de voertuigen moetenvergelijkbaar worden ingezet als een dieseltrekker. Met opladen en de benodigde laadinfrastructuur. Ook onzeeen actieradius van 150 kilometer en de mogelijkheid omUniek samenwerkingsverband collegas die zakelijk een auto leasen kiezen steeds tijdens het laden van de goederen snel op te laden isAlleen door de handen ineen te slaan kon deze belang- vaker voor elektrisch rijden. Dit is een mooie stap in dedeze trekker zeer geschikt om de regio Rotterdam terijke primeur gerealiseerd worden. Maar liefst 16 partijen verduurzaming van ons wagenpark en het bijdragen aanbedienen.zijn partner van deze stap. Zowel publieke als private een beter milieu. Leen Wendels (European Logistics Manager): Wij zoekenpartijen vanuit diverse sectoren werken samen en zijn als bedrijf altijd naar duurzame verbeteringen binnen onsbereid kennis te delen met elkaar. Door de samenwerking goederenvervoer, zoals het vervoer via trein en binnen- is het gelukt om de truck optimaal in te zetten; een vaart, samen met ons uitgebreide netwerk van logistiekeschoolvoorbeeld van Asset Sharing.dienstverleners. Deze gezamenlijke proef met de E-Truck 12 13'