b'SPREEKBUIS maart 2021 SPREEKBUIS maart 2021C O L O F O NSPREEKBUIS is het personeels- enRotterdam Corridor relatiemagazine van Huntsman Holland B.V. in Rotterdam. Het heeft een oplage van 1400 exemplaren en wordt sinds 1964 uitgegeven.Spreekbuis informeert (oud-)medewerkerstimmert aan de (water)wegen relaties over de bedrijfsvoering en aanverwante onderwerpen.Huntsman Holland - onderdeel van Huntsman Polyurethanes - produceert en levert wereldwijd halffabrikaten voor de polyurethaanindustrie. Gedetailleerde informatie over de verschillende producten die Huntsman wereldwijd produceert en activiteiten in Rotterdam, is te vinden op www.huntsman.com.HoofdredactieWendy de VosEindredactie en cordinatieMonique van Rossum RedactieMariska SnijdersRene de VosFotografieHuntsman Holland (tenzij anders vermeld). De redactie streeft ernaar de juisteinformatie te verschaffen, maar erkan geen garantie voor correctheid of volledigheid worden gegeven. Overname van materiaal door andere publicaties is toegestaan en vermelding van Spreekbuis als bron wordt daarbij op prijs gesteld.KopijHeeft u interessante ideen of kopij voor het volgende nummer? Draag deze dan vr 14 april 2021 aan via de redactie.RedactieadresHuntsman Holland B.V.Redactie SpreekbuisMerseyweg 10, 3197 KG Modal shift, het klinkt heel high tech maar het begrip wordt vooral metGedeeld transportBotlek-RotterdamPostbus 1020, 3180 AA Rozenburg betrekking tot logistiek gebruikt. Wat ermee bedoeld wordt is hetHuntsman is een van de acht bedrijven die is toegetreden Tel: 0181 292152 tot de Rotterdam Corridor. Andere deelnemers zijn: drie communicatie@huntsman.com verschuiven van de ene vorm van vervoer naar de andere. Huntsman Twitter: @huntsmannl doet hier geruime tijd aan mee. terminals (Waalhaven Group, Hutchison Ports ECT VormgevingRotterdam en Kramer Group), twee barge operators PID (Partners In Design) (European Gateway Services (EGS) en Danser Group), Drukwerk In 2011 schreven we in de Spreekbuis al over de Blue Road. Vervoer over water inverlader Almatis en logistiek dienstverlener (Agility). Veenman+ plaats van over de weg, toen stond het nog in de kinderschoenen. Inmiddels is er de Deze uitgave van de Spreekbuis vindt uRotterdam Corridor. Op deze verbinding tussen de Maasvlakte en een aantal terminalsJohan Wittekoek: Huntsman is voortdurend op zoek naar ook op www.huntsmanspreekbuis.nl in Rotterdam werken verschillende partijen in Zuid-Holland samen, met als doel ladingmogelijkheden om vervoer van de weg naar andere mo-duurzaam en schaalbaar naar het achterland vervoeren. Huntsman maakt hier ook deeldaliteiten te verplaatsen, met als doel onze CO 2 -uitstoot te van uit en dit initiatief past volledig binnen de ambities van de afdeling Supply Chain dieverlagen. Daarnaast draagt de corridor bij aan de ontlasting hierbij een grote rol heeft gespeeld. van het wegennet en een betere inzet van onze chauffeurs. Huntsman heeft, samen met Almatis, in 2018 het initiatief De Rotterdam Corridor is een traject met transportverbindingen over water van degenomen om samen met de Waalhaven Group en Agility Maasvlakte naar Botlek en Waalhaven. Verladers en vervoerders werken op dit trajecttrucks van de weg te halen en de containers per binnen-met elkaar samen door zoveel mogelijk lading via de binnenvaart te (laten) vervoeren. vaartschip van en naar de haven te gaan vervoeren.En dus niet meer over de weg. Dat was voor ons een logische stap en wij zien voor de Door ladingen van verschillende partijen met dezelfde bestemming te bundelen, creertoekomst nog veel meer mogelijkheden voor gedeeldje voordelen als CO 2 -reductie, vermindering van files op de wegen en verbetering vantransport. EU* (ook wel teu) is de aanduiding voor de afmetingenDe snelteststraat de bereikbaarheid van de regio. Zo zet het programma in op een verdubbeling van hetvan containers. De afkorting staat voor Twenty transportvolume, van 120.000 teu* naar 240.000 teu*, en van CO 2 -reductie, van 3000Foot Equivalent Unit. 1 TEU is een container van ton naar 6000 ton. 20 voet lang, 8 breed en meestal 8,6 hoog.2 3'